Code of Conduct
Gammadata, härefter kallat företaget, är ett företag som återförsäljer högteknologiska instrument från välrenommerade internationella företag till industri- och universitetskunder i Norden.
Internt använder företaget sig av begreppet ”tillsammans och var för sig”. Det betyder att företaget hela tiden arbetar för en miljö där alla medarbetare förstår sitt värde för företagets framgång och lönsamhet. Det betyder också att alla ska sträva mot en arbetsmiljö som karaktäriseras av tolerans, öppenhet, samarbete och respekt för varandra och varandras roller i företaget.
Företaget arbetar för nära och långsiktiga relationer med kunder, leverantörer och andra affärspartners. Detta arbete bygger på en grund av mål, krav och riktlinjer gällande affärsmässighet, professionalism, etik och integritet.
Företaget stödjer tankegångarna i FN:s Global Compact (www.globalcompact.org), ILOs kärnkonventioner (www.ilo.org), samt OECDs riktlinjer för multinationella företag (www.oecd.org) och vår Code of Conduct (Uppförandekod) är inspirerad av dessa principer.
Företaget följer som ett minimum samtliga gällande lagar och regler och kommer vid behov även att införa normer som följer denna kod där existerande lagar och regler inte ligger i linje med dess mål. Företaget förväntar sig att kunder och leverantörer som ett minimikrav har kännedom om och följer aktuell lagstiftning.
Ansvaret för att det löpande arbetet sker i enighet med vår Uppförandekod ligger hos VD.
Politiskt engagemang
Företaget iakttar neutralitet gentemot politiska partier och kandidater. Varken namnet Gammadata eller några resurser under företagets kontroll skall användas för att främja politiska partiers eller kandidaters intressen.
Antikorruption
Företaget accepterar inte korruption, mutor eller illojala konkurrensbegränsande åtgärder. Företaget följer den svenska Näringslivskoden utgiven av Institutet Mot Mutor (IMM), som har till syfte att vägleda företag i frågor om hur gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet får användas för att främja företagets verksamhet. All försäljning och marknadsföring av företagets produkter och tjänster ska ske i enlighet med relevanta lagar och regler i respektive land. Vi ska inte erbjuda eller ge otillbörlig betalning eller annan ersättning till någon person eller någon organisation i syfte att förmå personen eller organisationen att upprätta eller behålla affärsrelation med företaget. Företaget ska inte, direkt eller indirekt, begära eller acceptera någon form av otillbörlig betalning eller annan ersättning som ges i syfte att upprätta eller behålla affärsrelation med företaget.
Arbetsvillkor
Företaget strävar efter att vara en respekterad arbetsgivare och ska sörja för god arbetsmiljö samt sträva efter att vara en attraktiv arbetsgivare med avseende på medarbetarnas personliga utveckling. Relationen till och mellan de anställda ska bygga på ömsesidig respekt och medge rimligt inflytande inom områden som påverkar den enskildes arbetssituation. Företaget eftersträvar att kunder och leverantörer följer samma grundläggande principer som företaget.
Arbetsmiljö
Företaget erbjuder en god arbetsplats och värnar om medarbetarnas hälsa, trivsel och utveckling. Det innebär att företaget, vad gäller utformning av arbetsplatser, utrustning, uppträdande mot varandra, arbetsbeskrivningar, kompetensutveckling och i alla övriga arbetsmiljörelaterade frågor arbetar för att företagets medarbetare ska ha en arbetsmiljö och en arbetssituation som förebygger fysisk och psykisk ohälsa och som främjar trivsel och utveckling. Företagets medarbetares hälsa och säkerhet ska prioriteras, och att ändamålsenliga skydd används, att använd utrustning och byggnader är säkra, och att farliga substanser och farligt avfall hanteras på ett säkert sätt.
Jämställdhet
Företaget strävar efter att anställda ska ges lika möjligheter till karriärutveckling, utbildning, ersättning, arbetsinnehåll och anställningsvillkor, oavsett kön. I de fall där ersättningsklyftor finns mellan män och kvinnor ska företaget aktivt arbeta för att dessa ska jämnas ut. Företaget arbetar även för en jämnare könsfördelning vid rekrytering.
Jämlikhet och diskriminering
Företaget erbjuder lika möjligheter för anställning oavsett etnicitet, religion, kön, könstillhörighet, könsuttryck, ålder, funktionsnedsättning, familjeförhållanden eller sexuell läggning. Företaget arbetar för att motverka varje form av diskriminering på arbetsplatsen eller i behandlingen av anställda när det gäller lönesättning och karriärutveckling. Företaget strävar efter att införa ändamålsenliga processer för att upptäcka och åtgärda varje fall av diskriminering.
Övriga arbetsförhållanden
Företagets anställda ska behandlas med respekt och värdighet. Ingen anställd får under några omständigheter utsättas för kroppslig bestraffning eller andra former av fysisk, sexuell, psykologisk straffåtgärd, trakasserier eller tvång. Företaget accepterar inte tvångsarbete, ofrivilligt eller oavlönat arbete i någon form.
Anställda ska ha frihet att utöva sin lagliga rätt att vara medlem i, organisera eller arbeta för organisationer som representerar deras intressen som anställda i företaget.
Miljö
Kretsloppstänkande och hushållning med naturresurser är en viktig utgångspunkt för företagets affärsverksamhet. Miljöperspektivet ska finnas med i viktiga beslut, i syfte att skapa långsiktigt värde för företagets kunder, medarbetare, aktieägare och för samhället i stort. Miljöfrämjande åtgärder ska vidtas så långt som det är tekniskt möjligt, företagsekonomiskt rimligt och miljömässigt motiverat.
Kunder och leverantörer förväntas känna till och följa krav enligt nationell lagstiftning, förordningar och branschstandard.
Verksamheten
All information om vår verksamhet med kunder och leverantörer är konfidentiell, liksom all information om våra medarbetare och interna angelägenheter. Uppgifter om tjänster och produkter som kunder/leverantörer köper/säljer är också konfidentiella om inte något annat är överenskommet.
Anställdas engagemang utanför företaget
Engagemang i externa aktiviteter, exempelvis anställning utanför företaget, styrelsearbete eller liknande för ett annat företag eller annan organisation, eller drift av affärsverksamhet av något slag ska anmälas till och godkännas av närmaste chef.
Finansiell rapportering och redovisning
All finansiell rapportering och redovisning skall underhållas och rapporteras i enlighet med god redovisningssed. All rapportering ska tillhandahålla information som är till hjälp och nytta för användarna. Alla tillgångar, skulder, intäkter, kostnader och verksamheter beskrivs på ett rättvisande sätt.
Sociala medier
På företagets arbetsplats har de flesta tillgång till Internet och sociala medier. Dessa är – på samma sätt som telefon och e-post – hjälpmedel i arbetet och är avsedda för kommunikation i arbetssammanhang. Den som i sin professionella roll kommunicerar i sociala medier representerar alltid företaget. Därför måste all kommunikation ligga i linje med företagets värderingar och vara förenlig med hur företaget kommunicerar i andra kanaler. Som medarbetare måste vi också dra en tydlig gräns mellan privat och professionell närvaro på Internet och i sociala medier.
Kommunikation
Företaget har en öppen attityd i dialogen med de som påverkas av företagets verksamhet. Företaget svarar på förfrågningar från utomstående och kommunicerar med berörda parter på ett korrekt och effektivt sätt. Frågor kan ställas via e-post till info@gammadata.se
Tillämpning
Chefer och ledare i företaget ska känna till och inom sitt område ansvara för att denna uppförandekod, samt gällande relevanta nationella lagar och föreskrifter, efterföljs. VD ansvarar för att huvudsakliga kunder och leverantörer känner till uppförandekoden. Samtliga anställda är ansvariga för att de själva agerar i enlighet med uppförandekodens värderingar och affärsprinciper. Företagets ledning är ansvarig för att arbetet kring uppförandekoden är en kontinuerlig process.
Uppföljning
Varje anställd i företaget ansvarar för att rapportera eventuella fall av bedrägerier eller annat brottsligt beteende till ledningen, men även andra avsteg mot uppförandekoden bör rapporteras. Konstaterade överträdelser mot företagets uppförandekod kan leda till disciplinära åtgärder. Medarbetare som är osäkra på huruvida ett specifikt uppförande kan strida mot denna uppförandekod ska rådfråga närmast överordnade chef.
Ansvar för anställda
VD ansvarar för att sprida innehåll och syfte i denna uppförandekod inom företaget och för att uppmuntra anställda att rapportera förhållanden som kan stå i konflikt med dessa regler.
Det medför inget straff eller andra negativa konsekvenser för personer som lämnar in anmälan i god tro.